AMLD5 – wsparcie wdrożenia

Usługi dla sektora usług finansowych oraz pozostałych instytucji obowiązanych we wdrożeniu wymogów AMLD5

Dlaczego to robimy?

Dyrektywa (EU) 2018/843, czyli tzw. AMLD5, nowelizująca Dyrektywę (UE) 2015/849, czyli tzw. AMLD4, wprowadziła szereg nowych obowiązków wobec zarówno regulatora rynku, jak i instytucji obowiązanych.

Implementacja Dyrektywy (UE) 2018/843 w Polsce dokonała się ustawą z dnia 30 marca 2021 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2021.815). W ramach nowelizacji krajowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wprowadzono również szereg zmian uzupełniających niepełne wdrożenie AMLD4 w roku 2018.

Wprowadzone w Polsce zmiany obejmują szczególności:

  • Poszerzenie katalogu podmiotów objętych obowiązkiem ujawnienia tożsamości beneficjenta rzeczywistego w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych, poza dotychczasowe spółki jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z o.o. oraz spółki akcyjne oraz proste spółki akcyjne, m.in. dodając spółki partnerskie, europejskie, spółdzielnie, spółki europejskie, stowarzyszenia wpisane do KRS, czy fundacje oraz trusty, których powiernicy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę lub nawiązują stosunki gospodarcze w Polsce
  • Pojawienie się Rozdziału 11a ustawy regulującego nowe obowiązki wobec podmiotów świadczących usługi na rzecz spółek oraz trustów, a także działalność w zakresie walut wirtualnych, obejmujące między innymi wymóg obowiązkowego wpisu do właściwego rejestru, posiadania kwalifikacji zawodowych po stronie kadry zarządzającej oraz niekaralności
  • Wprowadzenie dodatkowych obowiązków po stronie instytucji obowiązanych, np. odnoszących się do reakcji na rozbieżności zidentyfikowane pomiędzy danymi dostępnymi w Rejestrach Beneficjentów Rzeczywistych oraz informacjami pozyskanymi w toku realizacji aktów staranności na etapie nawiązywania relacji biznesowej z klientem lub monitorowania tej relacji
  • Po raz kolejny poszerzony został katalog instytucji obowiązanych obejmując m.in.:
    • doradztwo podatkowe oraz prowadzenie ksiąg podatkowych, świadczone przez osoby nieposiadające uprawnień biegłego rewidenta lub doradcy podatkowego
    • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, z zastrzeżeniem limitu minimalnego dla najmu z czynszem miesięcznym nieprzekraczającym równowartości 10 tys. EUR
    • obrót lub pośrednictwo w obrocie dziełami sztuki
    • świadczenie usług polegających na przechowaniu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków (również z limitem kwotowym transakcji)
  • Doprecyzowano zapisy ustawy w zakresie wymiany informacji pomiędzy instytucjami obowiązanymi
  • Poszerzono katalog okoliczności wymagających stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, m.in. dodając kwalifikację przedmiotu transakcji lub dodatkową kategorię podmiotową dla osób fizycznych
  • Wprowadzono obowiązek uwzględniania w modelu oceny ryzyka klienta lub transakcji kryterium geograficzne, tj. krajów podwyższonego ryzyka wskazanych przez Komisję Europejską w oparciu o delegację z art. 9 AMLD4
  • Wymóg uprzedniej zgody GIF lub KNF (odpowiednio) dla otwarcia oddziału lub przedstawicielstwa instytucji obowiązanej w kraju podwyższonego ryzyka
  • Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów oficjalnego wykazu stanowisk i funkcji publicznych uznawanych za eksponowane stanowiska polityczne (PEP)
  • Zaktualizowano obowiązek szkoleniowy wobec pracowników instytucji obowiązanych, dodając wymóg szkolenia z obszaru ochrony danych osobowych w kontekście AML/CFT
  • Rozszerzono katalog sankcji za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym w odniesieniu do obowiązkowego wyznaczenia osoby odpowiedzialnej w gronie członków Zarządów

W konsekwencji niezbędne jest dokonanie oceny w jakim zakresie Program Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu obecny w instytucjach obowiązanych adresuje wymogi AMLD4 oraz AMLD5.

Nowelizacja z 30 marca 2021 roku przewiduje – co do zasady – okres 6 miesięcy na dostosowanie do nowych obowiązków, liczony od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Oferowane wsparcie

  • Szkolenia w zakresie nowych oraz dotychczasowych wymogów regulacyjnych oraz zaleceń dobrej praktyki z obszaru AML/CFT, ze szczególnym uwzględnieniem AML/CFT
  • Doradztwo w zakresie wdrożenia lub realizacji obowiązków wynikających ze znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także wsparcie w realizacji wymogów AML/CFT z AMLD4, AMLD5 oraz zaleceń FATF
  • Wsparcie w przeprowadzeniu analizy luki (tzw. GAP Analysis) w ramach planowania zakresu niezbędnych zmian w Programie Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu (Program AML/CFT) oraz określenia indywidualnego apetytu na ryzyko instytucji obowiązanej
  • Wsparcie w opracowaniu mapy drogowej oraz planu wdrożenia, a także w realizacji planu wdrożenia (implementacji), włączając w to projektowanie zmian w procedurach wewnętrznych oraz mechanizmach kontrolnych wspierających obowiązki zapisane w przepisach AML/CFT
  • Wsparcie w przeprowadzeniu audytu prowdrożeniowego oraz przeszkoleniu pracowników w zakresie zmian w Programie AML/CFT